Web-suunnittelu

Pienyrittäjän kotisivut - Vinkit ja sudenkuopat

Julkaistu
1.3.2024
Pienyrittäjän kotisivut - Vinkit ja sudenkuopat
Kirjoittaja

Nettisivuprojekti tulossa?

Pyydä yhdellä lomakkeella monta tarjousta! Kurkkaa etusivumme ja tee elämästä hitusen helpompaa.

Pyydä tarjouksia

Pienyrittäjänä kotisivujen merkitys liiketoiminnalle on valtava. Verkkosivusto ei ainoastaan lisää näkyvyyttäsi, vaan myös rakentaa brändiäsi ja tuo uusia asiakkaita. Tässä artikkelissa käymme läpi, miten rakennat tehokkaan sivuston sekä mitä asioita tulisi välttää.

Vinkki 1 - Suunnittele

Aloita määrittelemällä tavoitteesi. Mitä haluat sivustosi saavuttavan? Kenelle se on suunnattu? Mitä alasivuja tarvitset? Tämä auttaa valitsemaan oikean tyylin ja toiminnot.

Tavoitteiden ja kohderyhmän avulla saat suunniteltua selkeän rakenteen sivullesi. Hyvä rakenne helpottaa käyttäjien liikkumista sivustollasi. Varo tekemästä sivustosta liian monimutkaista. Tässä on muutamia yleisimpiä alasivuja:

  • (etusivu)
  • Palvelut
  • Yksittäisen palvelun oma sivu
  • Yritys / tarina / meistä
  • Ota yhteyttä

Vinkki 2 - Panosta sisältöihin

Sisällöillä tarkoitetaan nettisivun kuvia, tekstiä ja esimerkiksi videoita. Sisällön on oltava kiinnostavaa ja arvokasta kohderyhmällesi. Tämä lisää sivustosi vetovoimaa ja parantaa hakukonenäkyvyyttä. Älä oikaise tekstien kohdalla.

Hakukoneoptimointi on välttämätöntä, jotta ihmiset löytävät sivustosi. Selvitä millä hakusanoilla sinun palveluitasi haetaan. Helpoiten se selviää kilpailijoidesi käyttämistä otsikoista. Käytä näitä avainsanoja sivuillasi niille sopivissa kohdissa. Hakukoneoptimoinnissa on paljon muutakin, mutta aloita tästä.

Vinkki 3 - Ulkoasu ja Käytettävyys

Sivustosi ulkoasun tulisi heijastella yrityksesi arvoja. Valitse ammattimaisia kuvia ja pidä ulkoasu siistinä. Tämä voi olla hankalaa, jos teet kotisivusi itse etkä ole ammatiltasi suunnittelija. Kysy siis apua ja näkemystä muilta.

Muista myös, että yhä useampi käyttäjä selaa internetiä mobiililaitteilla. Varmista, että sivustosi toimii sujuvasti myös puhelimilla ja tableteilla.

Vinkki 4 - Tekninen Puoli

Alustan valinta on iso päätös. Siihen kannattaa perehtyä perinpohjaisesti, sillä se määrittää mahdollisuuksiasi koko sivun elinajaksi. Koita löytää aalusta, joka sopii tarpeisiisi. On monia vaihtoehtoja, jotka tarjoavat eri toimintoja ja mukautuvuustasoja. Jos teet sivut itse, kannattaa katsastaa Wix ja Squarespace. Jos jätät rakentamisen ammattilaiselle Webflow ja Wordpress ovat hyviä vaihtoehtoja.

Alustan valintaan liittyy isosti myös tietoturva. Suljetut alustat pitävät siitä huolen puolestasi, mutta jos päätät mennä Wordpressillä, kannattaa asiaan perehtyä syvällisemmin.

Ne sudenkuopat

Voi olla, että uusi sivu ei ota tuulta alleen. Tässä on yleisimmät ongelmat uusien sivujen kohdalla ja ratkaisuehdotukset niihin.

Puutteellinen SEO

Kotisivusi ei näy Googlessa vaikka haet yrityksesi nimellä. Uusi sivu ilmestyy googleen hitaasti. Voi olla, että siihen menee useita viikkoja. Tässä on muutamia tapoja, joilla voit joudattaa asiaa.

Hidas Latausaika

Internetin käyttäjät eivät odota. Jos sivustosi latautuu hitaasti, menetät asiakkaita. Yleisin sivuja hidastava tekijä on kuvat ja videot. Kuvat pitäisi olla pakattuja ja oikean kokoisia. Yli 1MB kuvatiedostot ovat valtavia. Tavoitteenasi olisi saada ne alle 200kb. Kuvia voi pakata esimerkiksi TinyPNG-työkalulla.

Käyttäjä ei tajua mitä sivuilla pitäisi tehdä

Jokaisella sivulla tulisi olla selkeä toimintakehote eli Call-To-Action. Monella yrityksellä se on yhteydenotto. Kivijalkakaupoilla se voi olla ohjaus verkkokauppaan tai paikan päälle. Pidä siis huoli, että pyydät kotisivusi vierailijaa tekemään jotain.

Mobiili ei toimi

Älä unohda mobiilikäyttäjiä. Huono mobiilikokemus karkottaa suuren osan potentiaalisista asiakkaista. Useimmat alustat mahdollistavat responsiiviset sivut, mutta joudut lisäksi aina varmistamaan, että kaikki toimii. Älä siis oikaise mobiilin kohdalla.

Yhteenveto

Pienyrittäjän kotisivut voi tuntua valtavalta tehtävältä, mutta oikealla suunnittelulla ja toteutuksella se voi tuoda merkittävää arvoa liiketoiminnallesi. Vältä yleisiä sudenkuoppia ja keskity tuottamaan arvoa asiakkaillesi. Muista, että kotisivusi on digitaalinen käyntikorttisi maailmalle.

Yksi lomake
monta tarjousta

Nettisivuprojekti tulossa? Tee tekijän valinnasta helppoa ja pyydä yhdellä lomakkeella monta tarjousta.

Pyydä tarjouksia